پرورش تلیسه

معرفی شاخص های کیفی برای رسیدن به تلیسه های تاپ

پرورش تلیسه

معرفی شاخص های کیفی برای رسیدن به تلیسه های تاپ

شیوع بیماری پوستی لامپی اسکین دیزیز در دامداری های غرب کشور

...هشدار ...

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از شیوع نوعی بیماری پوستی در دامداری های چهار استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اراده ملی ، محسن مشکات در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با اشاره به اینکه این بیماری پوستی «لامپی اسکین دیزیز» نام دارد و از عراق و ترکیه وارد شده است ، افزود: این بیماری در اوایل خرداد در استانهای های ایلام ، کردستان ، کرمانشاه و آذربایجان غربی در روستاها و دامداری هایی که در مجاورت مرز است ، گزارش شد.

وی گفت: سازمان دامپزشکی برای جلوگیری از گسترش این بیماری با اقدامات واکنش سریع با هدف حذف و ریشه کنی بیماری و جلوگیری از بومی شدن بیماری وارد عمل شده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: تشدید اقدامات قرنطینه ای ، جلوگیری از خروج دام از چهار استان ایلام ، کردستان ، کرمانشاه و آذربایجان غربی ، حذف دام های مبتلا ، سمپاشی دامداری ها و ضدعفونی بدن دام از اقداماتی است که ستاد واکنش سریع سازمان دامپزشکی کشور برای جلوگیری از انتشار بیماری به دیگر استانها انجام داده است.

مشکات گفت: از آنجا که این بیماری پوستی جزو گروه ویروس های بیماری آبله است و این واکسن نیز در مؤسسه رازی تولید می شود ، دام های سالم برای مقاومت در برابر این بیماری واکسینه شده است.

وی افزود: واکسن آبله به هر میزان که مورد تقاضای چهار استان ایلام ، کردستان ، کرمانشاه و آذربایجان غربی باشد ، تامین می شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: بر اساس قوانین کنترل بیماری ، دام هایی که تا شعاع 10 کیلومتری کانون های بیماری قرار دارد ، واکسینه می شود.

مشکات درباره تعداد دام های مبتلا در چهار استان ایلام ، کرمانشاه ، کردستان و آذربایجان غربی افزود: بیشترین تعداد دام مبتلا به بیماری پوستی در استان کردستان با 51 رأس دام گزارش شده است و به ترتیب استان ایلام با 49 رأس ، آذربایجان غربی با 5 رأس و کرمانشاه با 2 رأس قرار دارد.

وی درباره روش شیوع بیماری پوستی گفت: این بیماری مختص گاو است و از طریق دام مبتلا و پشه قابل انتقال است ،این بیماری ویژه دام است و به انسان منتقل نمی شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: این بیماری ضایعات پوستی گره مانند روی پوست گاو ایجاد می کند.

مشکوه درباره پیشینه بیماری «لامپی اسکین دیزیز» گفت: این بیماری ویژه قاره افریقا بود و پس از آن در فلسطین ، اردن ، عراق و ترکیه مشاهده شد و اوایل خرداد امسال نیز در استان های ایلام ، کرمانشاه ، کردستان و آذربایجان غربی گزارش شده است.

وی افزود: اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح واکنش سریع برای مقابله با این بیماری از ریاست جمهوری ، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور تأمین خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد