پرورش تلیسه

معرفی شاخص های کیفی برای رسیدن به تلیسه های تاپ

پرورش تلیسه

معرفی شاخص های کیفی برای رسیدن به تلیسه های تاپ

تاثیر متیونین در جیره ی نشخوارکنندگان(گاوشیرده)



تغدیه متیونین محافظت شده در اوایل دوره شیردهی با افزایش سطح گلوکز خون و کاهش اسیدهای چرب غیر استریفیه گاو موجب کاهش ابتلاء به ناهنجاریهای متابولیکی مانند کتوز و کبد چرب از طریق بهبود عملکرد کبد در متابولیسم چربی وگلوکونئوژنز می شود.


متیونین از جمله اسید آمینه هایی است که باعث افزایش انتقال و خروج چربی از کبد می شود به نحوی که بیش از 28% متیونین جذب شده صرف کولین می شود.متیونین به عنوان گروه دهنده متیل وهمچنین کمک در سنتز لستین و آپولیپوپروتئین B نقش مهمی در سنتز لیپوپروتئین ها بخصوص لیپوپروتئین ها با چگالی خیلی پایین  VLDL ایفا میکند.هر چند که نقش متیونین در گلوکونئژنز از اسیدهای آمینه کم است ولی این اسید آمینه از طریق افزایش خروج چربی از کبد و ممانعت از تجمع چربی در کبد , نقش کبد را در گلوکونئوژنز از پروپیونات در نشخوار کنندگان بهبود میبخشد واز این طریق موجب افزایش سطح گلوکز خون گاوها می شود. انتقال لیپوپروتئین ها در نشخوارکنندگان به طور ذاتی به آهستگی انجام میشود بسیاری از تحقیقات نشان میدهد که این به علت کمبود متیونین می باشد. همچنین متیونین در تشکیل اسیدهای صفراوی نقش داشته و با توجه به اینکه این اسید های صفراوی در جذب چربی ها موثراند میتوان گفت که متیونین در جذب وانتقال چربی ها در بدن نقش دارد.

متیونین محافظت شده

توجه به متیونین محافظت شده (مثل:متیوپلاس) در شکمبه به دهه 1960 و اوایل دهه1970 برمیگردد زمانی که از طریق آزمایشات شیردانی, روده ای وتزریق های داخل رگی مشخص شد که فرم جذب شده ی متیونین همیشه در حد مطلوبی نمی باشد.این آزمایش ها نشان می دادند که اسیدهای آمینه گوگرددار اولین محدودیت برای رشد پشم و افزایش وزن بدن در گوسفند میباشد .بنابراین محققین در آزمایشات مختلف به دنبال شیوه های جهت محافظت متیونین در برابر هضم شکمبه ای بودند.

یکی از روشهای محافظت متیونین در شکمبه , پوشاندن سطح متیونین  با موادی است که در برابر آنزیم های میکروبی مفاومت کرده وهمچنین استفاده از پلی مر هایی است که دربرابر تغییرات PH حساس می باشند .این پلی مر ها در PHشکمبه ای غیرقابل حل ودر PH اسیدی شیردان حل می شوند. این پلیمر ها بالاترین محافظت در شکمبه داشته وبه راحتی در محیط روده ای به تدریج آزاد شده و قابلیت زیست فراهمی بالایی دارند. روش دیگر جهت افزایش وانتقال متیونین به روده , استفاده از مشتقات وآنالوگهای متیونین میباشد.

استفاده از متیونین محافظت شده در تغذیه گاوهای شیرده در برخی مطالعات موجب افزایش تولید شیر وتغییر در ترکیبات شیر شده است .همچنین کاهش بیماری های متابولیکی ناشی از متابولیسم چربی نیز با مصرف متیونین محافظت شده گزارش شده است.

LTR
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد