پرورش تلیسه

معرفی شاخص های کیفی برای رسیدن به تلیسه های تاپ

پرورش تلیسه

معرفی شاخص های کیفی برای رسیدن به تلیسه های تاپ

درجه بندی لنگش در گاو

   

لنگش در گاو دارای درجه بندی های مختلفی است که از ۱تا ۵ دجه بندی صورت می گیرد وبرای شناسایی انواع لنگش این متن را  بخوانید والبته  در تصویر هم  این تقسم بندی ها به نمایش در آمده است

این مطلب را از دست ندهید روی ادامه مطلب کلیک کنید

درجه بندی لنگش شاخصی کیفی از توانایی گاو در راه رفتن طبیعی می باشد .

 درجه های داده شده بر اساس درجه بندی 1 تا 5 آورده شده است به گونه ای که درجه یک نشانگر گاوی است که طبیعی راه می رود و درجه 5 نشانگر گاوی است که تنها از سه اندام در راه رفتن استفاده می نماید . به طور کلی درجه های دو و سه نشانگر گاوهایی هستند که به شکل تحت کلینیکی لنگ می باشند و درجه های 4 و 5 نشانگر موارد بالینی لنگش می باشند .

درجه بالاتر از یک دلیل این نیست که گام حیوان متاثر شده است و تنها نشانگر این است که گاو درجاتی از ناهنجاری در گام را نشان می دهد . در درجات بالاتر از یک به منظور تعیین علت ناهنجاری معاینه و ارزیابی دقیق تر توصیه می گردد .درجه لنگش را از یک به پنج با افزایش شدت لنگش طبقه بندی می کنند .

گام گاو در این روش به شکل ظاهری ارزیابی شده و توجه خاصی به وضعیت پشت حیوان می شود . محققین در دانشگاه لیورپول نشان داده اند که خم پشت گاو می تواند تا میزان زیادی مبین ضایعات سم باشد .

شناسایی حیوانات مبتلا به درجات دو وسه اجازه می دهد تا معاینه و درمان مقدماتی قبل از اینکه لنگش به شدت وقت گیر و هزینه بر شود انجام گردد . به محض اینکه حیوانات لنگ شناسایی و درمان شدند استرانژی های پیشگیرانه می تواند با توجه به نوع لنگش مد نظر قرار داده شود .

 سیستم ارزیابی لنگش توسط اسپرچر و همکاران ارائه گردیده است بر خلاف سیستم منسن ولیور نیازمند مشاهده حیوان در زمان بلند شدن از زمین نمی باشد . در هر صورت هر دو سیستم از دو فاکتور کلیدی گام و شکل پشت برای ارزیابی لنگش استفاده می نمایند .به هر شکل سیستم های دیگری نیز در درجه بندی لنگش با استفاده از ویژگی های گام وسختی کلی حرکت ، عدم تقارن گاو ، حرکت سر گزارش شده که امروزه کاربرد درمانگاهی زیادی ندارد .

 در هر صورت شرح کامل هر یک از این روش ها در منابع مختلف قابل دسترس می باشد .

درجه لنگش

توضیح

وضعیت پشت

ارزیابی

یک

طبیعیصافپشت گاو در حال ایستاده و راه رفتن صاف است . گام طبیعی است

دو

مختصری لنگخمیدهگاو در حالت ایستاده پشت صاف دارد اما در زمان راه رفتن پشتش قوس بر می دارد . گام طبیعی است

سه

لنگش متوسطخمیدهخمیدگی پشت در گاو ایستاده و در حال حرکت مشخص است . طول گامها کوتاه شده است

چهار

لنگخمیدهپشت خمیده همیشه مشخص است گاو از یک یا چند اندام بهتر استفاده می کند .

پنج

بشدت لنگراه رفتن روی سه اندامگاو ناتوانی در یک اندام را کاملا نشان می دهد تمایلی به وزن گیری روی یک اندام ندارد

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: وبلاگ دامپزشک و تازه های دارویی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد